Info

News archive

Review Opening Concert Den Bosch

Oct 1

The 'Brabants Dagblad' wrote about the Amstel Quartet's opening concert:

"Wijnand van Klaveren's arrangement of Fauré's orchestral Suite 'Pelléas et Mélisande' is the ensembles perfect business card... Effortless phrasing with extreme soft passages, sensitively played... But they are not afraid of contemporary tunes either... What makes the Amstel Quartet so special is that they combine a self-evident virtuosity with down to earth enthusiasm and a clear vision... Good music is of all times and they want to let everyone enjoy this."

Complete review (Dutch only):

"Het gekrakeel binnen de Nederlandse, eigentijdse muziekwereld is nog lang niet verstomd.

Na de recente landelijke subsidieverdelingen lijkt het vertrouwde moderne muzieklandschap drastisch op de schop te gaan. Gevestigde muziekensembles moeten ineens vechten voor hun bestaan en aanstormende groepen krijgen nu alle ruimte om zich te ontwikkelen. De Toonzaal in Den Bosch volgt al een tijdje deze nieuwkomers op de voet. Na het Matangi strijkkwartet is het Amstel saxofoonkwartet uitgenodigd als ensemble in residence van de Toonzaal. In het kort komt het erop neer dat het Amstel Quartet de komende seizoenen nauwgezet gevolgd wordt en verschillende concerten geeft in de Toonzaal. Half december staat een heel weekend rond het saxofoonkwartet gepland. Het Amstel Quartet kiest bewust voor avontuurlijke, gemêleerde concertprogramma's waarbij barok, klassiek en hedendaags vlot aan elkaar gelinkt worden.

Gisterenavond trapte het Amstel haar eerste Toonzaal-seizoen af. Een concert met een Franse slag, waarbij pianist Wijnand van Klaveren als gast optrad. Zijn arrangement van Fauré's orkestsuite 'Pelléas et Mélisande' pakte uit als het perfecte visitekaartje voor de vier saxofonisten. Het Amstel Quartet laat Fauré's notenbeeld stromen zonder dat het ook maar één moment gaat klonteren. Een moeiteloze frasering met extreem zachte passages die vol gevoel gespeeld worden. Impressionistische muziek zit hen als gegoten. Maar voor een mopje moderne muziek schrikken ze ook niet terug. In Tristan Keuris' 'Kwartet' ontketenen ze een kolkende kettingreactie van noten, die als vallende dominosteentjes aan je oren voorbijrazen. Om over de showstopper 'Heartbreakers' van Jacob ter Veldhuis maar te zwijgen. Hypnotische saxofoonexercities gelanceerd door live geluidsfragmenten uit de Jerry Springer tv-show. Wat het Amstel Quartet zo bijzonder maakt, is dat ze een vanzelfsprekende virtuositeit paren aan onopgesmukt enthousiasme en een heldere visie. Goede muziek is van alle tijden, en daar willen ze iedereen van laten genieten."