Info

Presenters

Onderstaande informatie is ook beschikbaar in het Engels.

Op deze pagina ziet u een overzicht van programma's die het Amstel Quartet de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. De programma's bestraan uit grote werken (19de eeuwse symfonieën, de Ring van Wagner) maar ook uit verfijnd kamermuziekrepertoire (saxofoonkwartetten van Keuris en Glazunov, bewerkingen van Ravel, Franck, Barber). Oude meesters zoals Bach en Sweelinck laten zich prachtig combineren met recente meesterwerken van Pärt, Torke en Tan Dun. Veel premières ook, van componisten van Nederlandse en buitenlandse bodems; en samenwerkingen met 'conferencier' Dominee Gremdaat en chansonnier Philippe Elan. Laat u verrassen!

Hieronder vindt u een aantal categorieën die bestaan uit verschillende programma's. De programma's kunnen verschillende lengtes hebben (bijv. met of zonder pauze).

Het kwartet speelt een groot deel van het repertoire uit het hoofd - wat het des te makkelijker maakt om programma's op maat te maken. Beschouw de repertoirelijst van het kwartet als een snoepdoos waar u de meest aantrekkelijke uit kunt pakken en combineren. De leden van het kwartet lichten het programma mondeling toe tijdens het concert.

Klik op een titel om meer informatie over een programma te bekijken.

Categorie: Around the World

Het Amstel Quartet beveelt programma 1 aan: Around the World in 80 minutes.

Programma 1: Around the World in 80 minutes

Vergezel het Amstel Quartet op hun reis om de wereld! Beginnend in Nederland, voert deze reis langs hoogtepunten als de bloeiende steden Montevideo en de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba, een kameelrit door de Arabische woestijn, en een nachtwandeling door de opzwepende stad Sjanghai. En, als toppunt, kunt u dit allemaal ervaren in minder dan 80 minuten, vanuit uw comfortabele stoel!

  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Fantasia Chromatica (arr. Apswoude)
  • Guillermo Lago (1960) - Ciudades (2011)*
    Montevideo, Córdoba, Addis Abbeba, Sarajevo
  • Rabih Abou-Khalil (1957) - Arabian Waltz (1998/2003) (arr. Apswoude)

-pauze-

  • Kadri Gopalnath (1949) - Hidden Secrets (arr. Jak)
  • Jorrit Dijkstra (1966) - Shruut (2008)*
  • Peter van Onna (1966) - Geographies: Shanghai by Night (2011)*
  • Tan Dun – Three Sketches in Hunan Accent (arr. Apswoude)
    Floating Clouds, Ancient Burial, Sunrain

*) geschreven voor het Amstel Quartet

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 2: Dim Sum

Dim Sum: “kleine, individuele porties eten, meestal geserveerd in een stoommandje of op een klein bord.”

In het najaar van 2010 heeft het Amstel Quartet met dit programma door China getoerd. Zij presenteerden een zeer gevarieerd en eclectische mix die hoge ogen gooide bij het Chinese publiek. Peter van Onna’s Shanghai by Night is onlangs toegevoegd aan het repertoire van het Amstel Quartet en - samen met Tan Duns muziek – voegt het die onmiskenbare Chinese invloed toe.

  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Adagio and Fugue KV 546 (1788) (arr. Jak)
  • Maurice Ravel (1875-1937) – Pavane pour une infante défunte (1899) (arr. Mellema)
  • Peter van Onna (1966) – Geographies: Shanghai by Night (2011)*
  • Jean Rivier (1896-1987) – Grave et Presto (1938)
  • Rabih Abou-Khalil (1957) – Arabian Waltz (1998/2003) (arr. Apswoude)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Nun komm, der Heiden Heiland BWV 659 (arr. Apswoude)
  • Kadri Gopalnath (1949) – Hidden Secrets (arr. Jak)
  • Michael Torke (1961) – June/May (2010)* (geschreven voor het Amstel Quartet en New Century Saxophone Quartet)
  • Tan Dun (1957) – Three Sketches in Hunan Accent (1979/2008) (arr. Apswoude)
    Floating Clouds, Ancient Burial, Sun Rain

*geschreven voor het Amstel Quartet

ca. 80 minuten in totaal (zonder pauze, met introducties en applaus)

voor een kortere versie, verwijder of Rivier of Gopalnath uit het programma voor een langere versie, indien gewenst, voeg Barber (10’) toe aan het tweede deel van het programma

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 3: Baltica

De bekendste Baltische componist is zonder twijfel de uit Estland afkomstige Arvo Pärt. Zijn serene muziek voert het Amstel Quartet uit in door de componist hoogstpersoonlijk geautoriseerde bewerkingen.

Maar ook in de rest van de Baltische staten (Litouwen, Letland en Estland) wordt er op hoog niveau gecomponeerd; neem bijvoorbeeld Peteris Vasks, Indra Rise, Vytautas Germanavicius of Tõnu Kõrvits.

In 2005 bracht het Amstel Quartet hun veel geprezen 'Baltica' album uit, om hun liefde voor de muziek uit deze voormalige Sovjetrepublieken te delen met het publiek.

Arvo Pärt (arr. Mellema)

  • Summa
  • Fratres
  • Pari Intervallo
  • Solfeggio
  • Peteris Vasks - Two Poems after Czeslaw Milosz (arr. Apswoude)
  • Indra Rise – A held Breath
  • Vytautas Germanavicius – Ophiuchus*
  • Tõnu Kõrvits – The Assignation

(*geschreven voor het Amstel Quartet)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 4: Wim Henderickx – The Seven Chakras & Shri Yantra

Twee werken van de Belgische componist Wim Henderickx. Een weldaad voor uw karma en chakra's.

Het Amstel Quartet en Jorrit Tamminga (live elektronica) voeren het indrukwekkende The Seven Chakras uit.

Elk van de delen heeft een buitenmuzikale inspiratiebron. Suggestieve elementen hebben als doel de luisteraar in een meditatieve, bezinnende sfeer te brengen.

  1. Muladhara (Earth)
  2. Svadhisthana (Water)
  3. Manipura (Fire)
  4. Anahata (Air)
  5. Vishuddha (Ether)
  6. Ajna (ThirdEye)
  7. Sahasrara (Lotus)
Shri Yantra for 8 channel soundtracks

Samen met Jorrit Tamminga maakte Wim Henderickx een elektronische compositie met als titel Shri Yantra. Voor de muzikale structuur van dit werk bouwde Wim Henderickx op de Boeddhistische Shri Yantra, een abstract geometrische figuur die de leidraad vormt voor meditatie en ontwikkeling van het bewustzijn.

De combinatie van deze werken levert het publiek een totaalbeleving op. Het integreren van lichteffecten zorgt voor extra sfeer bij de uitvoering. Het programma kan ook in de vorm van muziektheater worden gepresenteerd.

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 5: Amstel Raga

m.m.v. Niti Ranjan Biswas, tabla

De twee werelden van de virtuoze tablaspeler Niti Ranjan Biswas en het Amstel Quartet werden voor het eerst samengebracht in de voorstelling LAAD LOS van Dogtroep. De combinatie van de twee zeer verschillende culturen had een verslavende werking: het vijftal besloot na afloop van de reeks voorstellingen de samenwerking voort te zetten.

Hedendaagse componisten die hun inspiratie halen uit de klassieke Indiase muziek, schreven werk voor het programma. Hoewel de combinatie tussen Westerse muziek en Indiase muziek al vaker succesvol is toegepast, is de specifieke bezetting saxofoonkwartet en tabla’s geheel nieuw. Gezien de grote tegenstellingen tussen de Indiase en Westerse culturen zal het uitgangspunt steeds de essentie van muziek zelf zijn. Geen wereldmuziek, geen klassieke muziek; Amstel Raga!

  • Ian Wilson - Heaven lay close
  • Niti Ranjan Biswas - Improvisation on a 16th century piece
  • Oene van Geel - Karmatikka

-pauze-

  • Kadri Gopalnath - Hidden Secrets (arr. Jak)
  • Sylvia Maessen - Todi, where did you go?
  • Marion von Tilzer - Wheel of Fortune
  • Martin Fondse -Tribute to Indian Cinema

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Categorie: Het Grote Werk

Het Amstel Quartet beveelt programma 1 aan: The Wagner 200th birthday concert.

Programma 1: The Wagner 200th birthday concert

An Amstel Quartet tribute to Richard Wagner

2013 is het 200ste geboortejaar van Richard Wagner. Het Amstel Quartet eert Richard Wagner in een speciaal samengesteld kamermuziekconcert met veel nieuwe bewerkingen van stukken die óf Wagner sterk beïnvloed hebben, óf een gevolg zijn van zijn revolutionaire compositiestijl; én een paar parodieën op werken van Wagner.

Toen Adolphe Sax in 1861 producent was van een opvoering van Tannhäuser in Parijs, gebruikte hij saxhoorns in plaats van jachthoorns. Wagner was woedend toen hij erachter kwam, vooral omdat hij het niet had opgemerkt. Ondanks de moeizame relatie tussen Adolphe Sax en Wagner, was hun ontmoeting belangrijk voor beider ontwikkeling. Al in 1853 bezocht Wagner de werkplaats van Adolphe Sax in Parijs. Wagner was uitermate gecharmeerd van Sax' saxhoorns. Uiteindelijk zou dit instrument Wagner inspireren tot de uitvinding van de beroemde Wagnertuba.

  • Anton Webern – Langsamer Satz (arr. Mellema)
  • Ludwig van Beethoven – Adagio molto e cantabile, from Symphony no. 9 (arr. Van Klaveren)
  • Richard Wagner - The Ring, a Suite from the complete Ring des Nibelungen (arr. Kramers)
  • Frans Liszt – Ave Maria (arr. Apswoude)
  • Emmanuel Chabrier - Fantaisie en Forme de Quadrille sur les Thèmes favoris de Tristan und Isolde de Wagner (arr. Van Klaveren)
  • Claude Debussy - Colliwog's Cakewalk (arr. Van Der Linden)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 2: Amstel Symfonieën

Monumentale muziek op de indrukwekkendste muzikale uitvinding van de 19e eeuw.

De saxofoon is, vergeleken met veel andere instrumenten, een jong instrument. De uitvinder Adolphe Sax (Dinant, België) had een heel duidelijk idee over de eigenschappen die het instrument moest bezitten: Het moest een milde, sonore klank hebben die in de buitenlucht ver draagt, zodat het dienst kan doen in militaire orkesten.

Uiteindelijk is de saxofoon een veel flexibeler instrument geworden. In de meeste denkbare muziekstijlen heeft het een plaats gevonden: van jazz en pop tot klassiek en volksmuziek. Het is een instrument met de vingervlugheid van de klarinet en de power van koperinstrumenten.

Juist de sonoriteit, uitgangspunt tijdens het ontwerpen van de saxofoon, maakt dat je af en toe de indruk krijgt naar een heel orkest te luisteren in plaats van vier saxofoons. Deze eigenschap, in combinatie met de flexibiliteit en het virtuoze karakter van het instrument, vormt de basis voor dit programma.

Amstel Symfonieën, met pianist Pascal Meyer
  • Gabriel Fauré - Pelleas et Melisande (arr. Van Klaveren)
    met Pascal Meyer, piano
  • Richard Wagner – De Ring, een Suite uit de complete Ring des Nibelungen (arr. Kramers)

-pauze-

  • Cesar Franck, Johannes Brahms, Pjotr Iljitsj Tchaikovsky – Kamersymfonie in drie delen (arr. Jak)
  • Nikolai Rimsky-Korsakov - Sheherazade (arr. Van Klaveren)
    met Pascal Meyer, piano
Amstel Symfonieën, zonder piano
  • Cesar Franck, Johannes Brahms, Pjotr Iljitsj Tchaikovsky – Chamber symphony in three parts (arr. Jak)
  • Samuel Barber - Adagio (arr. Van der Linden)
  • Merlijn Twaalfhoven - La Vie est Belle

-pauze-

  • Tristan Keuris - Music for Saxophones
  • Richard Wagner – De Ring, een Suite uit de complete Ring des Nibelungen (arr. Kramers)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 3: Oude Meesters

Orgelmuziek van oude meesters klinkt door saxofoons alsof het ervoor geschreven is. Alle complexe polyfone lijnen in de orgel Fantasias van Jan Pieterszoon Sweelinck, Neerlands grootste componist aller tijden, zijn in de uitvoering van het saxofoonkwartet nauwgezet te volgen.

Zelfs de onbetwist grootste componist aller tijden Johann Sebastian Bach, had een voorbeeld naar wie hij opkeek; Dietrich Buxtehude. Het Amstel Quartet speelt muziek van deze componisten met groot respect en oog voor de authentieke uitvoeringspraktijk.

Jan Pieterszoon Sweelinck (arr. Apswoude)

  • Chromatische Fantasie
  • Ricercare
  • Hexachord Fantasy

Dietrich Buxtehude

  • Partita “Auf meinen Lieben Gott”, BuxWV 179 (arr. Apswoude)
  • Passacaglia in d, BuxWV 161 (arr. Mellema)

J.S. Bach

  • Prelude en Fuga in c, BWV 537
  • Toccata, Adagio en Fuga , BWV 564
  • Partita BWV 768 (arr. Apswoude)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Categorie: Optima Forma

Het Amstel Quartet beveelt programma 1 aan: Le Saxophone Romantique.

Programma 1: Le Saxophone Romantique

Vlij neer op de zacht fluwelen fauteuils die het Amstel Quartet met hun zwoele saxofoons voor u neerzet.

De Russische romantiek van Alexander Glazunov, de wereldberoemde Pavane van Ravel, het tranentrekkende Adagio van Samuel Barber en meer muziek om bij weg te dromen.

  • Alexander Glazunov – Saxofoonkwartet in Bes, opus 109
  • Franz Liszt – Avé Maria (arr. Apswoude)
  • Maurice Ravel – Pavane pour une infante défunte (arr. Mellema)
  • Samuel Barber – Adagio, opus 11 (arr. Van der Linden)
  • Cesar Franck – Prelude, Fugue et Variation opus 18 (arr. Jak)

In overleg met aanpassing van de ruimte: Comfortabele banken, kussens, schemerlampen, e.d.

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 2: Sax, Stars and Stripes

De muziek van de VS

De bekendste saxofoonmuziek uit de Verenigde Staten: Charlie Parker, John Coltrane, Maceo Parker, en ga zo maar door. De saxofoon, in het midden van de 19de eeuw uitgevonden toen de jazz nog lang niet bestond, is vooral bekend geworden door deze grootheden. Het Amstel Quartet laat u kennismaken met andere Amerikaanse saxofoonmuziek:

In Sax, Stars and Stripes het allereerste klassieke, Amerikaanse saxofoonkwartet van Florio uit 1901 en het 20ste eeuwse vervolg daarop, zoals een bewerking van het aangrijpende Adagio van Barber, originele muziek van Creston en de Nederlander JacobTV (aka Jacob ter Veldhuis) - die zijn eigen versie van de Amerikaanse muziek én cultuur verklankt - en het nieuwe saxofoonkwartet van Michael Torke, dat hij schreef voor het Amstel Quartet. En ook de minimal music van Riley en Glass ontbreekt natuurlijk niet. Natuurlijk zal de jazz van Coltrane en Parker uiteindelijk altijd doorklinken in de Amerikaanse klassieke saxofoonmuziek.

Kortom, een overzicht van Amerikaanse muziek in de 20ste eeuw aan de hand van het saxofoonkwartet.

  • Caryl Florio - Quartette (Allegro de Concert)
  • Samuel Barber – Adagio (arr. Van der Linden)
  • Paul Creston - Suite for Saxophone Quartet
  • Michael Torke - May, June and July (geschreven voor de Amstel and New Century Quartets)
  • Leonard Bernstein - Movements from The West Side Story (arr. New Century Quartet)
  • Philip Glass - Saxophone Quartet of Mishima (arr. Amstel Quartet)
  • JacobTV - Jesus is Coming (met tape)
  • Terry Riley - Good Medicine (arr. Apswoude)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 3: Verzoeknummers

De succes cd Amstel Tracks van het Amstel Quartet wordt in 2012 opgevolgd door Amstel Tracks II. Het idee achter beide cd’s is eenvoudig: het repertoire waarvan het publiek na concerten altijd weer vraagt of we het al hebben opgenomen. Alle werken in dit programma zijn gemaakt en gearrangeerd vóór en dóór het Amstel Quartet.

  • Maurice Ravel - Pavane (arr. Mellema)
  • Jan Pieterszoon Sweelinck – Fantasia Chromatica (arr. Apswoude)
  • Wolfgang Amadeus Mozart - Adagio en Fuga (arr. Jak)
  • Guillermo Lago - Ciudades
  • Johann Sebastian Bach - Nun komm der Heiden Heiland (arr. Apswoude)
  • Johannes Brahms - Andante uit derde Symfonie (arr. Jak)
  • Michael Nyman - Quartet no. 2 (arrangement Roach)
  • Samuel Barber – Adagio (arr. Van der Linden)
  • Tan Dun - Three Sketches in Hunan Accent (arr. Apswoude)
  • Jean Rivier - Grave et Presto

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 4: Les Saxophones à Paris

Ontdek de wortels van de saxofoon

Parijs is altijd een belangrijke stad geweest voor de saxofoon en de ontwikkeling ervan. Hoewel de Belg Adolphe Sax het instrument uitvond in de Ardennen (Dinant), verhuisde hij al gauw naar Parijs, waar een levendige muziekpraktijk te vinden was: het ideale podium voor de grootste muzikale uitvinding van de afgelopen eeuwen.

Parijs was ook de woonplaats van pionier Marcel Mule, een beroemd saxofoonsolist en lid van het saxofoonkwartet Le Quatuor des Saxophones de la Garde Républicaine. Vanaf eind jaren twintig transformeerde hij het relatief jonge instrument van een noviteit tot een volwassen instrument met origineel repertoire en een grote schare toegewijde beoefenaars.

Dit programma bestaat uit werken van componisten die besloten voor saxofoon te schrijven onder invloed van de inspirerende Parijse sfeer, die zo belangrijk en bepalend is geweest voor de saxofoon.

  • Alexander Glazounov – Saxofoonkwartet in Bes, opus 109
  • Jean Rivier – Grave et Presto
  • Maurice Ravel – Suite
  • Eugene Bozza – Andante et Scherzo
  • Marijn Simons – L'Espoir

Categorie: Nieuw

Het Amstel Quartet beveelt programma 1 aan: Ghosts.

Programma 1: Ghosts

Terwijl het publiek binnenkomt, vult de ruimte zich met saxofoongeluiden en de leden van het Amstel Quartet staan verspreid door de ruimte. De stoelen staan in een niet-traditionele opstelling, het publiek moet het traditionele idee van een concertbezoek loslaten. Wie speelt er? Waar zijn de musici? Welke stoel moet ik kiezen?

Alle gespeelde componisten in Ghosts probeerden op de een of andere manier te breken met een traditie in klassieke muziek. Pionier John Cage deed dat door kans te integreren in zijn composities, Eduardo Marturet combineert een traditioneel geluid met moderne compositietechnieken, Ian Wilson componeert vanuit een theatraal oogpunt en Sweelinck was een pionier van zijn tijd.

Het Amstel Quartet heeft een programma samengesteld rond Ghosts van Ian Wilson, de huiscomponist van het Amstel Quartet, met dezelfde thema’s. Bovenal zijn alle werken in dit programma op velerlei manieren innovatief en revolutionair.

Ghosts gaat niet alleen over muziek. Muziek, ruimte, tijd en heroriëntatie zijn allemaal ingrediënten die Ghosts tot een beleving maken.

  • John Cage (1912) - Four5 (1991)
  • Daan Manneke (1939) - Soyons plus vite (1991)
  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562) – Fantasia Chromatica (arr. Apswoude)

-pauze-

  • Eduardo Marturet (1953) - Canto Llano (1976)
  • Ian Wilson (1964) - Ghosts (voor het Amstel Quartet) (2006)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 2: Orgel en Saxofoon: een frisse wind

m.m.v. Pieter van Dijk, organ

De vier buizen van het saxofoonkwartet als extra register van het orgel, of het orgel als kleurrijke begeleider van het kwartet; met elk werk een andere invalshoek en luisterervaring. De klanken van de blaasinstrumenten, die het orgel en de saxofoon toch beide zijn, blijken een perfecte match voor een afwisselend programma.

TDe internationaal befaamde organist Pieter van Dijk en het Amstel Quartet raakten bevriend door hun liefde voor de muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Door samen compositieopdrachten te geven werd er een afwisselend repertoire opgebouwd voor deze ongewone combinatie, waarin de saxofoons het ene moment versmelten in het geluid van het orgel, en het andere moeten wedijveren met het bombastische orgelgeweld.

Wind door buizen jagen, dat is waar het om draait.

Muziek van Giovanni Gabrieli, Cesar Franck, Max Reger, Gerard Beljon, Jan Pieterzoon Sweelinck, Joep Franssens, Tõnu Kõrvits, Andries van Rossem.

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 3: 100 % Dutch

Muziek uit de lage landen

Bestaat er zoiets als een typisch Nederlandse muziekstijl? Als die bestaat, zou die, volgens sommige musicologen, kunnen worden omschreven als radicaal direct, met een nuchtere kwaliteit, eigenschappen die ook kunnen worden gevonden in de mentaliteit van de Nederlanders zelf, die op zijn beurt weer diepgeworteld is in de historie en cultuur van het land.

Het Amstel Quartet is ontegenzeggelijk een ambassadeur van Nederlandse muziek. In dit uitsluitend Nederlandse programma hoort u spookachtig mooie composities van de Oude Meester Sweelinck, samen met dramatische muziek van Tristan Keuris en gloednieuwe werken opgedragen aan het kwartet.

  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Ricercare (arr. Apswoude)
  • Allan Segall (1959) - Psalm 23 (2006)*
  • Otto Ketting (1935) - Close Harmony (2010)*

-pauze-

  • Tristan Keuris (1946-1996) - Kwartet (1971)
  • Jorrit Dijkstra (1966) – Bounce (2010)*
  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Fantasia Chromatica (arr. Apswoude) 8'
  • Peter van Onna – Geographies: Shanghai by Night (2011)*

(*geschreven voor het Amstel Quartet)

Programma 4: Cutting-Edge

Laat u verrassen door de meest verse noten geschreven voor de vier saxofonisten van het Amstel Quartet, aangevuld met mijlpalen uit de rijke hedendaagse muziekgeschiedenis.

Voor degene die benieuwd is naar componisten van nu: hoe klinken de nieuwe composities van bv. Peter van Onna, Jorrit Dijkstra, Sander Germanus, Jane O'Leary of Albert van Veenendaal?

En, op verzoek, voor de connaisseur, een keuze uit scherpzinnig geschreven klassiekers van de hand van Nederlandse Meesters:

  • Otto Ketting – Close Harmony (2010)*
  • Tristan Keuris – Music for Saxophones (1986)
  • Louis Andriessen – Facing Death (1990)

(*geschreven voor het Amstel Quartet)

Categorie: Less is More

Het Amstel Quartet beveelt programma 1 aan: Pärt meets Bach.

Programma 1: Pärt meets Bach

De muziek van Arvo Pärt en Johann Sebastian Bach hebben veel gemeen. Beiden zijn in hoge mate spirituele componisten, en beiden zijn een spil in de muziekgeschiedenis. En zonder twijfel zijn het vandaag de dag de meest gespeelde componisten in de concertzaal.

Bach keek terug naar de Middeleeuwen en de Renaissance, hield van de werkwijze van de hoogbarok en was uiteindelijk een van de belangrijkste voorlopers uit de muziekgeschiedenis. Ook Pärt grijpt terug op de componisten uit het verleden die hij bewondert en hij transformeerde deze inspiratie tot zijn eigen Tintinnabuli stijl, die in de loop van de 20ste eeuw de hele wereld veroverde.

Bach en Pärt schreven allebei niet voor saxofoon. Van Pärt kreeg het Amstel Quartet persoonlijk toestemming om zijn werken te arrangeren. Bij Bach was dat lastiger. Het Amstel Quartet spaarde zich geen enkele moeite om de oude meester tevreden te stellen en nam lessen bij oude-muziekgoeroes zoals Anner Bijlsma en Pieter-Jan Belder.

Arvo Pärt

  • Summa
  • Fratres
  • Pari Intervallo
  • Solfeggio

Johann Sebastian Bach

  • Nun komm der Heiden Heiland (arr. Apswoude)
  • 2nd Cello Suite; Prélude, Sarabande and Gigue (arr. Van Klaveren)
  • Fantasia & Fuge in c minor BWV 537 (arr. Mellema)
  • Toccata, Adagio & Fuge in C-major, BWV 564 (arr. Apswoude)

(programma onder voorbehoud en in overleg)

Programma 2: Less is more

Charms of minimal music

Wat begon als een Amerikaanse avant-garde beweging eind jaren zestig, heeft zichzelf gevestigd als een van de meest populaire hedendaagse muziekstijlen, waarvan de invloed ver voorbij zijn oorsprong reikt: Minimal Music heeft zijn plek veroverd in talloze soundtracks, tv jingles, moderne dansvoorstellingen en heeft zijn weg gevonden naar de pop-, rock-, techno- en house muziek. Het Amstel Quartet, bekend om zijn nauwgezet ritmegevoel en ongekend oor voor collectief geluid, heeft de meest lovende recensies ontvangen voor zijn opnames van muziek van Philip Glass en Michael Nyman en heeft bovendien de Amerikaanse componist Michael Torke en de Nederlandse componisten Renske Vrolijk en Gerard Beljon geïnspireerd werk voor hen te componeren. Terry Riley, een van de pioniers van Minimal Music, heeft de arrangementen van het kwartet van zijn werk, hoogstpersoonlijk goedgekeurd.

Hoogzwevend, hypnotiserend, meditatief ... laat u meevoeren op deze muzikale reis ... en wij wensen u een veilige landing toe!

  • Michael Nyman (1944) - Three movements from String Quartet No. 2 (1988/2008)
  • Renske Vrolijk (1965) - Lachrymae* (2010)
  • Michael Torke (1961) - June, May* (1995/2010)

-intermission-

  • Philip Glass (1937) - Mishima (1985) (arr. AQ)
  • Gerard Beljon (1952) - Greetingz* (2011)
  • Terry Riley (1935) - Good Medicine (1985/2009) (arr. Apswoude)

*) geschreven voor het Amstel Quartet

PROGRAMMA 3: Happy Anniversary Terry Riley and Arvo Pärt!

In 2015 viert het Amstel Quartet twee van zijn favoriete componisten; beide geboren in 1935. De ultieme ontspanning die u meeneemt naar een wereld die uw verbeelding te boven gaat!

  • Arvo Pärt - Solfeggio (1964 / 2002) (arr. Ties Mellema)
  • Terry Riley - Mandala Miniatures (1999) (selection)
  • Arvo Pärt - Fratres (1977 / 2002) (arr. Ties Mellema)
  • Arvo Pärt - Summa (1980) (arr. Ties Mellema)
  • Terry Riley - Tread on the Trail (1965)
  • Arvo Pärt - Pari Intervallo (1978 / 2002) (arr. Ties Mellema)
  • Terry Riley - from Salome Dances for Peace: Good Medicine (1985 / 2009) (arr. Bas Apswoude)

Categorie: Hors Categorie

Programma 1: Dominee Gremdaat & Het Amstel Quartet

Op zoektocht naar evenwicht

een muzikale preek
of
een concert vol preken

In de hedendaagse verwarde wereld komt Dominee Gremdaat op zijn dagelijkse wandelingen door de stad allerlei bijzondere mensen tegen. Hij raakt men hen in gesprek, hoort hun verhalen aan en zet er zijn visie tegenover. Op die manier weet hij dikwijls het juiste levensinzicht te verschaffen en de verstandigste weg naar het geluk te wijzen.

Ook u wil hij daar deelgenoot van maken en deze keer kiest hij niet voor een preek voor televisie of in een theatervoorstelling van Paul Haenen dan wel Margreet Dolman, maar voor een samenwerking met het bijzondere, internationaal bekende, Amstel Quartet.

Laat u, in afwisseling, meeslepen door prachtige saxofoonmuziek en fijne verhalen en wijsheden.

Programma 2: Sax met Elan!

Philippe Elan - een begrip voor iedereen die van het Franse chanson houdt. Zelf is hij zijn muzikale loopbaan ooit begonnen op de saxofoon bij de plaatselijke fanfare, maar het werd hem al snel duidelijk dat zingen zijn echte passie was. Een levenslange haat-liefdeverhouding met de saxofoon was het gevolg. Is het dus toeval dat hij nu een samenwerking met het Amstel Quartet aangaat? Een knipoog naar zijn eigen verleden?

Hoe dan ook, laat u meeslepen door ontroerende Franse en Nederlandse chansons en aangrijpende verhalen, in een unieke combinatie die er zo nog niet is geweest!

Programma 3: Amstel Quartet feat. Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet

De virtuoze klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer en het Amstel Quartet laten horen dat de klarinet plus een saxofoonkwartet een onverwacht fraaie combinatie van klanken en repertoire oplevert.

Zij verenigen hun muzikale krachten en hebben voor deze samenwerking een programma samengesteld, waarin de bloedverwante rietinstrumenten elkaar verrijken in kleur en intensiteit.

In Bach worden alle registers van de rietblazers open getrokken; een partita waarin een simpele koraalmelodie op hemelse wijze in verschillende variaties door het instrumentarium trekt.

Ook speelt Lars in dit programma de Sequenza 9a voor klarinet solo van grootmeester Luciano Berio.

Tijdens het in een nieuw jasje gestoken spectaculaire klarinetkwintet van Carl Maria von Weber, laat Lars zijn klarinet lustig boven de vier saxofoons uit frivoleren.

Huiscomponist van het Amstel Quartet, Ian Wilson, herschreef zijn intieme, op een Ierse liedje geïnspireerde, “her charms revisited” voor deze unieke bezetting.

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Partita “Sei gegrüsset, Jesu gütig ” BWV768 (arrangement Bas Apswoude) 1736
  • Luciano Berio (1925-2003) - Sequenza 9a (voor klarinet solo) 1980
  • Ian Wilson (1964) - “her charms revisited” 2010
  • Carl Maria von Weber (1786-1826) - Clarinet quintet in Bes opus 34 (arrangement Amstel Quartet en Lars) 1815

PROGRAMMA 4: Songs of Clarity

Onovertroffen melancholie en humor wisselen elkaar af in dit programma vol Engelse geluidparels. Sopraan Klaartje van Veldhoven, begeleid door het Amstel Quartet, leidt u door het prachtige repertoire met liederen en instrumentale Fantasia's van Henry Purcell en consort songs van William Byrd. De energieke klanken van componist Michael Nyman maken het een prachtig Engels geheel.

Klaartje van Veldhoven – Sopraan *
Klaartje is op de concertpodia actief betrokken bij originele, grensoverschrijdende projecten. Klassieke muziek staat hierbij altijd centraal, maar de jonge zangeres deinst niet terug voor samenwerking met jazz en improvisatie musici en doet dit ook met enthousiasme en succes.

  • William Byrd (c. 1543 – 1623) - Come to me grief forever, O that rare breast, Content is rich
  • Michael Nyman (1944) - Second String Quartet (1988 / 2008) (arr. D. Roach)
  • William Byrd (c. 1543 – 1623) - O that you hear this voice, In Angel's weed, O Lord, how vain

- intermission -

  • Henry Purcell (c. 1659 - 1695) - Fantazia I, Z732 in d mineur, Fantazia VI, Z737 in F Majeur, Fantazia IV, Z735 in g mineur
  • Michael Nyman (1944) - selection from Ariel Songs
  • Henry Purcell (c. 1659 - 1695) - Fantazia III, Z734 in g mineur, Fantazia V, Z736 in B flat Majeur
  • Michael Nyman (1944) - The Piano Sings (1994) (arr. Remco Jak)